Fragment uit de toespraak van de voorzitter tijdens het concert HET LOT op zaterdag 2 maart 2024
Het is ook een bijzonder concert. Op 1 maart 2014 dirigeerde Jurgen zijn eerste concert met onze harmonie. Reeds bij onze eerste contacten toen maakte Jurgen duidelijk dat voor hem 10 jaar de ideale periode was om met een muziekvereniging te werken. Wij dachten toen … we zullen wel zien. Het lijkt alsof het gisteren was en toch zijn we tien jaar verder. Na het concert van vanavond legt Jurgen zijn dirigeerstokje neer. Dat kunnen we niet zomaar laten voorbij gaan.
Enkele weken geleden las ik in Klankbord, het tijdschrift van Vlamo, een opiniestuk van politicoloog Jonathan Holslag met de titel: Zowel in een orkest als in de samenleving geldt: begeesteren is belangrijker dan bevelen.
Ik citeer daar uit:
Vorige week was ik te gast op een concert. Ik werd omvergeblazen. Niet alleen door de muziek, maar vooral door de wijze waarop tientallen muzikanten door enkele uurtjes per week vrijwillig te repeteren zo’n golvend en zinderend samenspel tot stand kunnen brengen.
Wat zou het mooi zijn, dacht ik tijdens dat concert, als we allemaal een beetje meer waren als deze Harmonie. Als onze samenleving, jong en oud, getalenteerd en minder getalenteerd, te midden van alle rampspoed in de wereld meer in staat zou zijn om in al haar diversiteit te streven naar … harmonie.
We hebben een programma nodig dat we allen willen spelen, een handvest van waarden en idealen. Dat mag een bundel van partituren zijn, maar de cohesie moet er zijn. En dan is er de dirigent. Componist en dirigent Hector Berlioz omschreef diens kwaliteiten als volgt: passie, sensitiviteit en beheerstheid. Een goede dirigent waant zich niet onvervangbaar en verheven boven het orkest, maar haalt het beste van dat orkest naar boven. Begeesteren is belangrijker dan bevelen.
Jurgen, jij bent een goede dirigent, en daar hebben wij de voorbije tien jaren mogen van genieten.
Je slaagt er als geen ander in om een groep van 75 muzikanten, variërend in leeftijd van 10 tot 74 jaar, verschillend qua talenten, opleiding en motivatie, te laten samen spelen. Bovendien doet u dit op een manier dat het voor iedereen gewoon tof blijft en jong en oud er plezier aan beleven.
Een tweetal weken geleden kregen al uw muzikanten van ons een kaart waarop ze een persoonlijke boodschap voor u mochten schrijven. Al die kaarten zijn verzameld in dit doosje. Ik heb stiekem enkele teksten gelezen: zij bevestigen allemaal wat ik zonet vertelde.
Een inspirerende en positieve samenwerking tussen bestuur, muzikanten, sympathisanten, technische ploeg en dirigent is in grote mate bepalend voor de werking van een vereniging en het realiseren van verrassende concerten. Ons project Het Paard in 2017, en de opvolgers De Stoel, Big Bang, De Vlam, De Spot en vandaag Het Lot zijn daarvan het beste bewijs.
Als blijvende herinnering aan deze mooie projecten maakten we dit fotokader. Het fotoboek met uw 10 jaar dirigentschap bij d’ Harmonie heb je nog te goed.
10 jaar dirigent te Humbeek, betekent eveneens dat je ongeveer 500 avonden thuis weg bent geweest. Gelukkig zit muziek in de familie. Karen en Tristan zijn voorbeeldige muzikanten bij harmonie en JééCéé. Gebruik deze waardebons om er met de familie eens een weekendje op uit te trekken. Karen en Tristan krijgen bij deze toestemming om een repetitie te skippen.
Jurgen, in naam van het bestuur en uw muzikanten en in mijn persoonlijke naam: dankuwel voor de voorbije tien jaren. We wensen u veel succes en voldoening in alle nieuwe avonturen die je nog zal aanvatten.
Patrick De Groef
voorzitter
Sinds haar stichting in 1837 heeft de Koninklijke harmonie Sint Cecilia 17 dirigenten geteld:
- 1837 - 1842
Dhr. Troeger uit Dendermonde
- 1842 - 1844
Dhr. Brandt
- 1844 - 1848
Dhr. Wargh
- 1848 - 1869
Dhr. Baudelet(Dhr. Baudelet werd reeds in 1965 vervangen door zijn opvolger)
- 1865 - 1900
Dhr. Pierre Van den Bergh uit Mechelen
- 1900 - 1902
Dhr. Jan Braun (onder deze leiding groeide de fanfare Sinte Cecilia uit tot harmonie)
- 1902 - WO I
Dhr. Frans Sterckx uit Sint Joost-ten-Node
- WO I - 1935
Dhr. Alderson
- 1935 - WO II
Dhr. Andries uit Kapelle-op-den-Bos
- WO II - 1953
Dhr. Theodoor Timmermans
- 1953 -
Dhr. Gason, werd tijdens zijn afwezigheid wegens werkzaamheden in Frankrijk vervangen door dhr. G. Schoeters
- 1960 - 1970
Dhr. J. Van Iseghem uit Brugge
- 1970 - 1986
Dhr. A. Michaux
- 1987 - 2013
Dhr. Paul Schoovaerts
- 2013 - 2024
Dhr. Jurgen Peeters
- 2024 - heden
Dhr. Pieter Delaere
Sinds haar stichting in 1837 heeft de Koninklijke harmonie Sint Cecilia 13 voorzitters geteld:
- 1837 - 1851
Dhr. Guilielmus Fransiscus Evrard
- 1851 - 1854
Dhr. J.O. Van Overbeke
- 1854 - 1869
Dhr. A. Wambacq
- 1869 - 1887
Dhr. J.L. Horckmans
- 1877 - 1892
Dhr. L. Horckmans
- 1892 - 1893
Graaf Van Der Stegen uit Putte
- 1893 - 1925
Dhr. P. Van Buggenhout
- 1925 - 1946
Dhr. L. Horckmans
- 1946 - 1954
Dhr. L. Van Hemelrijck
- 1954 - 1981
Dhr. J. Willems
- 1981 - 2003
Dhr. Jules De Groef
- 2003 - heden
Dhr. Patrick De Groef